søndag 8. september 2013

På tur i min barndoms grenseskoger


























Utsikt over deler av Hurdal og Hurdalssjøen. På dette bildet ser du Hurdalssjøen på 7 steder

Sommerferien er ikke helt over for min del, og nå har jeg noen fridager i min barndomsbygd Hurdal. Dagen i dag har blitt brukt til en flott tur i grenseskogene mellom Hurdal og Østre Toten.



























I gammelskogen ca. 580 moh finner du en og annen gammel skjeggete kjempe

Dagens tur hadde utgangspunkt fra parkeringsplassen opp for Ospekollen hyttefelt nord for Tømta.
Turen gikk østover - inn for stedene Innleggen og Kakubråtan og videre nordøstover mot Hersjøen og Nysætra.


























Utsikt fra lia på vestsida av Hersjøen og over mot Hersjøsetra

Hersjøen - den største av innsjøene på Totenåsen. Fikk lurt på land en god del abbor her i min barndom.
Ei og annen "ferskvannskrokodille" (gjedde) svømmer også rundt i dette vannet.


























Nysætra vest for Hersjøen

Gjennom flere hundre år ble det drevet seterdrift på åsen mellom Hurdal og Toten. På Hersjø-setra på østsiden av Hersjøen har det vært seterdrift til for noen få år siden.


























"Rasteplassen" på Sladretorvet"

Fra Nysætra gikk turen videre vestover og opp på turens høyeste punkt - Sladretorvet 600 moh. Her har Olavskilden Arbeidslag ordnet med en flott benk.
Fra Sladretorvet bar det videre vestover noen hundre meter før jeg kom til et sted der stien delte seg.
Jeg tok til venstre og fulgte høydedraget sørover mot utgangspunktet - Ospekollen.


























Utsikt over nordre del av Hurdal der jeg vokste opp.



Her har jeg tegnet inn ruta jeg gikk idag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar