onsdag 24. september 2014

På mine forfedres stier





























Voksen furu i en myrkant  på knappe 600 moh

Vi er i de siste dagene av september og høsten har satt sitt preg på skogene på de indre delene av Østlandet. Jeg har noen feriedager igjen som jeg blant annet benytter til skogsturer i grenseskogene mellom Hurdal og Østre Toten.





























Seterdrift har det vært og er fortsatt noen steder i området. Flott at noen også tar vare på denne delen av historien. På bildet et av seterhusene ved Amunddalen.

Mine forfedre bodde i disse grenseskogene og det er ikke mer enn 60 - 70 å siden det var egen skolekrets her inne på åsen. Min far, og flere av hans søsken hadde deler av sin barndom her inne på åsen.





























Langs stien fra Amunddalshøgda mot Ospekollen hyttefelt nord i Hurdal.

Områdene på Totenåsen blir i dag brukt til jakt og friluftsliv av en del, og det gjør at en del av de gamle stiene fortsatt holdes åpne.




Dagens tur slik den vises på Lommekjent.no
(En feil på høydemåler på GPS gjør at total stigning som vises er feil)



3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Ser ut som flotte skogtrakter, dette! Kombinert med kulturminner må det være et ypperlig turområde...

    SvarSlett
  3. Savner litt slike flotte granskoger og barskoger her jeg bor. Må være fint å trekke inn i nå på høsten kan jeg tenke meg. :)

    SvarSlett